În acest articol vom face un rezumat pe scurt al nuvelei La tiganci, nuvelă desigur scrisă de către Mircea Eliade.
Primul plan, episodul 1 al nuvelei, este ancorat în realitatea cotidiană.
Incipitul fixează acțiunea în Bucureștiul interbelic, sufocat de arșița verii. Profesorul de pian Gavrilescu se îndreaptă cu tramvaiul spre casă, în urma unor meditații pe care le oferise elevei sale Otilia Voitinovici.
În al său drum, Gavrilescu abordează o serie de subiecte pe care le dezbate împreună cu ceilalți călători din tramvai, precum subiectele despre căldura de afară sau Colonelul Lawrence.
El se confesează acestor persoane, spunând că vocația sa este de fapt cea de artist, nu de profesor de pian și spune: „N-am fost făcut pentru asta. Eu am o fire de artist.”
Trecând pe lângă grădina țigăncilor, călătorii își îndreaptă atenția asupra acestui spațiu absolut misterios. Gavrilescu își amintește că a uitat servieta cu partituri la eleva sa și decide să coboare pentru a lua tramvaiul chiar în sens invers.
Aflați totuși lângă grădina țigăncilor, Gavrilescu este atras de răcoarea acestui spațiu și, fără a realiza, ajunge chiar în fața porții țigăncilor.
Cel de-al doilea plan, care cuprinde episoadele 2, 3 și 4, marchează intrarea în irealitate, adică în grădina țigăncilor.
Gavrilescu trece într-o altă formă de existență, la pragul dintre cele două lumi. După ce plătește o taxă de 300 RON, Gavrilescu refuză nemțoaica, iar baba îi spune că va putea alege între o țigancă, o grecoaică și o evreică.
Discuția pe tema timpului dintre Gavrilescu și baba evidențiază faptul că, în acest spațiu sacru, timpul stă în loc, asemenea ceasului bătrânei, care îi spune: „Iar a stat ceasul.”
Ulterior, Gavrilescu încearcă să ghicească identitatea celor trei fete numite de babă, dar greșește de fiecare dată. Nu reușește să ghicească identitatea, deoarece se agață de un trecut care îi împiedică inițierea spirituală. Aici, protagonistul încearcă să-și recupereze trecutul, mai exact pe marea sa iubire Hildegard, marea sa iubire din tinerețe la care renunțase în favoarea Elsei, dar și condiția de artist.
Gavrilescu rătăcește prin camere, se lovește haotic de obiecte ciudate, simte că e strâns ca într-un giulgiu și este terorizat de tot ceea ce îl înconjoară. Se trezește vorbind cu baba despre cele întâmplate, iar apoi, ca într-o halucinație, aude huruitul tramvaiului și realizează că trebuie să-și recupereze servieta.
În planul trei, care include episoadele 5, 6 și 7, Gavrilescu pătrunde din nou în lumea reală și află că au trecut chiar 12 ani de la dispariția sa. El află și despre eleva sa, care a dispărut post-dricar.
Al patrulea plan, care include episodul 8, este ancorat în irealitate. Gavrilescu se reîntoarce la țigănci și o regăsește pe Hildegard, marea sa iubire din tinerețe. Finalul deschis îi surprinde pe cei doi, iar Hildegard îl liniștește, spunându-i: „Așa începe ca într-un vis.”
Cam atât despre La țigănci. Am făcut acest rezumat cât de scurt posibil.
Versiune audio/video a rezumatului pe scurt al operei „La țigănci”
Citeste si: