În acest articol, vom face rezumatul pe momentele subiectului al romanului Baltagul de Mihail Sadoveanu.

Așadar, cu rezumatul pe momentele subiectului pentru romanul Baltagul. Așadar, începem cu expozițiunea. Expozițiunea, partea introductivă a romanului, precizează locul, timpul, dar și personajele din roman.

Expozitiunea

În cadrul expozițiunii sunt dezvoltate existența satului de munte Măgura Tarcăului, dar și, atenție, prezentarea este dezvoltată și prezentarea familiei Lipan.

Îl avem pe Nechifor Lipan, capul familiei, care pornise de la târguri de la Dorna pentru a vinde și pentru a cumpăra oi, el fiind oier. Vitoria Lipan era soția lui Nechifor Lipan și este neliniștită de întârzierea soțului ei.

Atât semnele rele, cât și visul prevestitor, îi amplifică frica Vitoriei.

Așadar, ulterior, Vitoria îl cheamă pe Gheorghiță, Gheorghita Lipan era fiul Vitoriei și al lui Nechifor Lipan, pentru a pleca la drum în căutarea lui Nechifor.

În expozițiune sunt de asemenea descrise obiceiurile muntenilor, transhumanța, dar și faptul că muntenii își conduceau turma după semnele vremii și ritmul naturii.

Expoziția, această secvență textuală introductivă, precizează atât contextul situațional al acțiunii, loc, timp și spațiu, viața muntenească din Moldova la începutul veacului al 20-lea, cât și personajele, da, muntenii și familia Lipan, care iau parte la acțiunea romanului.

Așadar, expozițiunea, situația inițială, cuprinde așteptarea Vitoriei, plină de neliniște și presimțiri, înainte de hotărârea eroinei de a porni pe urmele soțului ei, împreună cu al ei fiu, Gheorghiță, și de a face pregătirile pentru această mare și lungă călătorie.

Intriga

Intriga: Trecem la partea cu intriga. Intriga reprezintă secvența decisivă care determină cursul acțiunii romanului și conduce la declanșarea conflictului.

Acest moment al subiectului declanșează conflictul romanului prin care este modificată situația inițială prezentată în expozițiune. Hotărârea Vitoriei de a porni la drum, împreună cu Gheorghiță, al ei fiu, în căutarea soțului ei, Nechifor Lipan, reprezintă intriga romanului Baltagul.

În acest mod, apare o situație de tensiune, iar această situație conflictuală motivează în continuare acțiunea focalizată asupra unui personaj colectiv, locuitorii de sub brad. Această situație dezvoltă un conflict de natură morală generat de încălcarea normelor specifice comunității tradiționale.

Desfasurarea actiunii

Trecem acum la desfășurarea acțiunii. Desfășurarea acțiunii cuprinde succesiunea întâmplărilor redate în mod cronologic în roman, respectând temporalitatea lineară. Pregătirile și drumul parcurs de Vitoria Lipan și de către Gheorghiță pentru a scoate la iveală adevărul sunt întâmplări ce se succed cronologic.

Pregătirile pentru drum încep cu o călătorie la Piatra pentru a anunța dispariția soțului ei, dispariția lui Nechifor Lipan, da, direct către autorități. Vitoria ajunge și la o mănăstire, la mănăstirea Bistrița, unde se închină Icoanei Sfintei Ana, face danie și povestește, se spovedește. Pregătirile pentru drum sunt dublate de pregătirile spirituale.

Astfel, Vitoria se purifică prin post și prin rugăciune.

Călătoria, atât inițială, cât și explorativă, pe urmele lui Nechifor Lipan, începe primăvara și urmează un traseu labirintic de la Bicaz la Călugăreni și Farcașa, apoi la Borca și Cruci, la Vatra Dornei și Broșteni, la Borca, Sabasa și Husa și Suha. Spre sfârșitul călătoriei, Vitoria descoperă osemintele lui Nechifor Lipan într-o râpă de sub crucea Talienilor, în timp ce Gheorghiță priveghea osemintele tatălui său ucis.

Vitoria cheamă autoritățile și pregătește înmormântarea și praznicul. Întâmplările ce se succed cronologic cuprind călătoria care face invers traseul transhumanței străbătut în toamnă de către Nechifor Lipan. Traseul labirintic pe care și Vitoria Lipan, cu Gheorghiță, îl parcurg pentru a descoperi adevărul și, în final, pentru a găsi osemintele lui Nechifor Lipan.

Punctul culminant

Odată ce am terminat cu expozițiunea, intriga și desfășurarea acțiunii, avem punctul culminant, iar ulterior trecem și la deznodământ. Punctul culminant reprezintă momentul de maximă tensiune al romanului, ce surprinde conflictele care prind viață în timp ce evoluția ulterioară a acțiunii devine greu de prevăzut.

În romanul Baltagul, punctul culminant este de un intens dramatism. La praznicul funerar, în fața celor adunați, Vitoria reconstituie împrejurările morții soțului ei, spre spaima din privirea lui Calistrat Bogza și a lui Ilie Cuțui, oierii care l-au însoțit pe Nechifor Lipan de la Dorna.

Conflictele ce se întrepătrund sunt de trei tipuri: conflict exterior de interese, care a dus la uciderea lui Nechifor; conflictul de natură morală, prin care au fost încălcate normele etice ale lumii tradiționale; și conflictul ontologic, dat de moartea violentă a unui om. Astfel, punctul culminant este reprezentat de momentul cel mai tensionat al acțiunii, dorința de înfăptuirea actului justițiar.

Am ajuns, așadar, și la deznodământ. Deznodământul, acest moment al subiectului, are ca scop rezolvarea conflictului, iar evoluția personajelor se finalizează.

Deznodamantul

Deznodământul ilustrează situația finală a acțiunii, surprinsă de o înlănțuire a unor fapte precum înfăptuirea actului justițiar, pedepsirea vinovaților, restabilirea ordinii cosmice, dar și proiecția în viitor. Astfel, se fixează situația finală, în care avem pedepsirea vinovaților, care mărturisesc în cele din urmă vina.

Calistrat Bogza, unul dintre vinovați, dintre criminali, moare, repus de Baltag și de câinele lui Nechifor, pe numele său Lupu, în timp ce Cuțui este arestat.

Prin deznodământ, se ilustrează finalizarea acțiunii și rezolvarea conflictului. Vitoria își face planuri pentru un viitor mai luminos și continuă treburile gospodărești zilnice.

Viața, adevărul este scos la lumină, actul justițiar înfăptuit, iar ordinea cosmică, desigur, restabilită. Cam atât este ceea ce avem pentru acest rezumat al romanului Baltagul pe momentele subiectului.

Aprofundeaza citind si: