Introducere

Nichita Stănescu este un poet aparținător generației șaizeciste a perioadei postbelice. Acesta a fost considerat un scriitor neomodernist, care se autodefinește ca „poet al necuvintelor” și are o concepție originală despre creație: nu poetul face poezie, ci poezia îl naște pe poet.

Poezia „Leoaică tânără, iubirea” de Nichita Stănescu a apărut în anul 1964 și face parte din al doilea volum, „O viziune a sentimentelor”, volum ce are ca temă iubirea ca stare de certitudine.

Încadrarea textului într-o perioadă, într-un curent cultural/literar sau într-o orientare tematică

„Leoaică tânără, iubirea” este o poezie care aparține neomodernismului.

Acest lucru reiese din trăsăturile neomoderniste regăsite în cadrul acestei opere:

  • ineditul abordării temei,
  • redarea temelor într-o manieră ludică,
  • înnoiri prozodice,
  • ambiguitatea limbajului.

În cadrul acestei opere înnoirile la nivel prozodic sunt date de utilizarea versului liber și a tehnicii ingambamentului.

Spre deosebire de poezia clasica, se observă faptul că ideea dintr-un vers se continuă în versul următor cu literă mică, element specific liricii moderniste și neomoderniste:

„Și deodata-n jurul meu, natura

se făcu un cerc, de-a-dura,”

De asemenea, cu fiecare strofă, numărul de versuri crește, poezia fiind structurată în trei strofe a câte șase, opt, respectiv zece versuri.

În cazul ambiguității limbajului, aceasta este dată de folosirea unor metafore insolite:

  • într-un mod cu totul surprinzător, iubirea ca sentiment profund, intens, fragil este asociat în poezie cu o „leoaică tânără”, metafora care sugerează iubirea incipientă, o iubire care apare brusc și ia eul liric prin surprindere, conturând o nouă definiție a noțiunii de iubire.
  • în opoziție cu metafora din incipit este „leoaica arămie”, metaforă care ilustrează tema trecerii timpului.
  • de asemenea, metaforele „curcubeu tăiat în două” și „deșert în strălucire” fac legătura relației dintre om și natură.

Comentarea a două imagini / idei poetice relevante pentru tema textului poetic „Leoaica tanara iubirea”

Tema

Tema principală din „Leoaică tânără, iubirea” este iubirea.

Din punct de vedere tematic, opera prezintă întâlnirea neașteptată cu iubirea, iar această apariție bruscă a iubirii transformă percepția bărbatului asupra sa și a lumii.

Această tema a iubirii este exprimată nuanțat în toate cele trei secvențe poetice, poezia fiind sinonimă cu iubirea.

Prima secvență poetică sugestivă

Prima secvență poetică prezintă, în manieră metaforică, momentul îndrăgostirii propriu-zise, ca o întâlnire neașteptată a ființei umane cu iubirea.

Acest sentiment ia forma agresivă a leoaicei:

„Leoaica tânără, iubirea

mi-ai sărit în față.

Mă pândise-n încordare

mai demult.”

Sentimentul este vizualizat, corporalizat într-o formulă agresivă, „mușcătura” figurând poetic revelarea bruscă a iubirii.

Albul din epitetul „colții albi” sugerează puritatea sentimentului, iar verbele folosite ilustrează dinamismul evenimentelor.

A doua secvență poetică sugestivă

A doua secvență lirică surprinde raportul eului îndrăgostit cu lumea, iar trăirea sentimentului de dragoste are semnificația unei geneze.

Cercul, simbolul perfecțiunii, se află într-o continuă mișcare:

„când mai larg, când mai aproape”.

Acest lucru este comparat cu:

„o strângere de ape”.

Așadar cercul e compara cu strângerea de ape, element primordial ce sugerează renașterea și înălțarea spirituală a sufletului.

De asemenea, mișcarea ascensivă a sufletului este sugerată și prin motivul privirii.

Metafora „curcubeu tăiat în două” are multiple semnificații:

  • pe de o parte, sugerează o viață plină de bucurie prin cromatică
  • și, pe de altă parte, prin forma jumătății de cerc, poate exprima ideea că omul fără iubire este incomplet.

Mai mult, această metaforă face trimitere către mitul Androginului conform căruia la începutul lumii, bărbatul și femeia formau o sferă, iar Zeus, temându-se că o așa perfecțiune a formei i-ar putea lua locul, a aruncat sfera pe Pământ, unde s-a spart în două jumătăți ce se caută neîncetat pentru a reface întregul.

(BONUS) A treia secvență poetică sugestivă

A treia secvență poetică ilustrează faptul că ființa umană nu se mai recunoaște după întâlnirea cu iubirea.

Transformările sufletești se reflectă în plan fizic:

„Mi-am dus mâna la sprânceană,

la tâmplă și la bărbie,

dar mâna nu le mai știe.”

Așadar, aceste versuri reprezintă contemplația și reflecția, iar „mâna” este o metafora a cunoașterii concrete.

Finalul poeziei reliefează ideea potrivit cărea iubirea proiectează omul în eternitate, accentuată de epitetul cu valoare metaforică „leoaică arămie” și de repetiția „încă-o vreme / și-ncă-o vreme…”.

Analiza a două elemente de structură, compoziție și/sau limbaj pentru poezia „Leoaica tanara iubirea”

Lirismul

Lirismul este subiectiv, deoarece discursul liric ia forma unei confesiuni despre propria aventură în trăirea sentimentului. Sunt prezente verbe la persoana întâi - „am dus” - și pronume la persoana întâi „mi”, „mă”, „meu”.

Relațiile de simetrie

Simetria se realizează prin cele două imagini ale iubirii, reprezentate de imaginile leoaicei, plasate la începutul și la sfârșitul textului.

Metaforele „leoaică tânără” și „leoaică arămie” se corelează cu două percepții diferite ale eului asupra lumii ce sugerează faptul că transformarea produsă de iubire este ireversibilă.

(BONUS) Titlul

Titlul poeziei „Leoaică tânără, iubirea” este unul analitic, reluat în incipit și definește iubirea prin intermediul unei metafore.

Metafora explicită a iubirii imaginată ca o „leoiacă tânără” propune o perspectivă atipică prin ideea de ferocitate.

Analogia dintre iubire și o „leoaică tânără” reliefează, în opoziție, sensuri latente ale sentimentului: cruzime, forță, senzualitate dar și neputința prăzii de a se sustrage.

Concluzie

În concluzie, creația izvorăște din iubire și îl proiectează pe creator în eternitate, poezia neomodernistă „Leoaică tânără, iubirea” de Nichita Stănescu ilustrează, într-o manieră inedită, întâlnirea omului cu iubirea.

Leoaica tanara iubirea comentariu/eseu versiune video/audio